Vážení zákonní zástupci našich žáků,

z důvodu účasti na stávce bude škola i školní družina dne 27. 11. 2023 pro žáky uzavřena. Obědy mají žáci na tento den odhlášeny. Vzhledem ke skutečnosti, že jednání ministra školství ještě pokračují, v případě zásadních změn bychom informovali na tomto místě a způsobem obvyklým prostřednictvím třídních učitelů. Jsme si vědomi, že Vám tento postup školy může komplikovat každodenní režim, přesto děkujeme za pochopení, vyjádření Stávkového výboru si můžete přečíst níže.

Mgr. Petr Šedivý, ředitel školy

 

Vyjádření Stávkového výboru

Každý má na připravovanou stávku jiný názor. Učitelé, rodiče a veřejnost i samotní asistenti pedagogů a nepedagogičtí pracovníci, kterých se stávka týká nejvíce a na rozhodnutí závisí jejich budoucnost ve školách. Proč se vlastně stávky zúčastnit a proč ji podpořit?

Samozřejmě, že stávky jsou většinou o financích. Tentokrát o hrozbě krácení financí. Na platy asistentů pedagoga, uklízeček, kuchařek. O tom, v jakém prostředí se budou učit děti, jaké podmínky budou mít učitelé i děti ke své práci a jak (a jestli vůbec) budou moci za své platy žít paní uklízečky, kuchařky, školníci. Také je možné, že ze školství odejdou a nebudeme řešit platy, ale shánět kohokoliv a odkudkoliv, kdo by na těchto pozicích pracoval. Jestli žáci, kterým bude odepřeno kvalitní vzdělání, budou schopni obstát v životě. Budou schopni konkurovat svým vrstevníkům z jiných států, které školství považují opravdu za prioritu a umožňují kvalitnější a smysluplnější učení.

Učitelé ve škole jsou vesměs a prozatím spokojení, používají moderní metody, k potřebným žákům se přistupuje individuálně, osvědčuje se tandemové vyučování = vyhovuje i žákům. O tyto možnosti bychom přišli. V budoucnu by mohlo dojít i k dalšímu slučování tříd, kdy individuální a diferencované učení je už naprosto nemyslitelné. Nadaní, talentovaní žáci se budou muset o rozvoj svých schopností postarat sami. I jim bude hrozit skluz do průměru. Inkludovaní žáci budou dál více zaostávat. Mluví se konkrétně o PHmax – v zásadě je to omezení dělených hodin průměrně o 6% (3 – 10 %) na ZŠ – např. jazyky, IT, půlené hodiny na ČJ a M, snížení nabídky seminářů, výběr druhého cizího jazyka, tandemová výuka. Rušení asistentů – v rámci inkluze nemyslitelné. Ve třídě, kde jsou děti se SPU, je asistent potřebný k udržení úrovně vyučování pro ostatní děti. Omezení možností pro nadané děti.

Rozhoduje se o tom, jak a kdo bude děti učit a jak žáci obstojí ve svém budoucím životě. Je možné, že čeští učitelé opět skloní hlavu a zvládnou to. Ale zvládneme spolu s dětmi i další a další omezení, požadavky? To vše samozřejmě na úkor kvality vzdělávání. Tato stávka by mohla vést alespoň k tomu, že se s vládou pobavíme o dalším směřování naší země v oblasti vzdělávání. A to snad má smysl.

Za Stávkový výbor na ZŠ Benešov, Jiráskova

Mgr. Dagmar Stárková
Ing. Zuzana Zahradníčková
Jana Slavíková
Mgr. Filip Zafouk

 

Českomoravský odborový svaz pracovníků škol - DOPIS RODIČŮM


Nárok zákonného zástupce na ošetřovné a jiné náhrady
(informace MŠMT)

Zákonný zástupce omezením či přerušením provozu školy nezískává nárok na ošetřovné, jako tomu bylo v případě vyhlášení mimořádného opatření v souvislosti s pandemií nemoci COVID-19 (viz. zákon o nemocenském pojištění § 39 odst. 1 písm. b) bod 1 – ohlášená stávka nebude posouzena jako nepředvídaná událost). Stávka je ústavním právem každého zaměstnance a zákonným zástupcům nevzniká tak nárok na žádnou kompenzaci. Pouze v případě, že by soud rozhodl, že stávka je nezákonná, bude odborová organizace, která stávku vyhlásila, odpovídat podle občanského zákoníku zaměstnavateli za škodu, která mu takovou stávkou vznikla.